Dalton na 2. stupni
Na druhém stupni postupně zařazujeme do výuky daltonské úkoly od školního roku 2015/16. Hlavním cílem je podpora aktivní práce žáků s principy daltonské výuky, kterými jsou samostatnost, zodpovědnost a spolupráce.
Daltonské úkoly obsahují zadání pro jednu vyučovací hodinu (krátkodobé úkoly) nebo více vyučovacích hodin (dlouhodobé úkoly), na kterých žáci pracují i více hodin (zpravidla 3-5 hodinové bloky) a mohou je vypracovávat i doma. Daltonský úkol, zadaný nejčastěji pomocí pracovního listu, se skládá ze tří základních částí:
povinná část,
volitelné úkoly,
extra-úkoly.
Žák si může volně vybrat, který úkol splní dříve a který později. Volí si své spolupracovníky, a někdy také místo, kde bude pracovat. Může pracovat samostatně, ale i ve skupině. Žák si musí svou práci vhodně časově rozvrhnout a naplánovat, aby ji v daném čase stihnul. Úkoly žáci vypracovávají do sešitů, pracovních sešitů nebo přímo do pracovních listů.
Žáci druhého stupně úkoly nezpracovávají v hodinách uspořádaných do bloku během jednoho dne (jako 1. stupeň), ale během několika běžných hodin podle rozvrhu. Vyučující na druhém stupni zařazují prvky daltonské výuky ohledem na vhodnost jednotlivých témat a také s ohledem na hodinovou dotaci.
Díky rozsahu úkolu se tak vedle dovednosti samostatně pracovat či spolupracovat na úkolech, studovat a vyhledávat informace, žáci učí základní kroky, jak si plánovat práci a následně zhodnotit jak výsledek své práce, tak i proces, kdy úkol zpracovávali.
Jak vypadá práce na dlouhodobém úkolu v hodinách?
Na začátku proběhne instruktáž, ve které učitel představí úkol, vysvětlí žákům jejich činnost, projde jednotlivé úkoly.
V průběhu některých z hodin zařazujeme i klasický výklad, jehož obsah si žáci zaznamenají buď přímo do pracovních listů nebo do normálních sešitů.
Na závěr bloku si žáci nejčastěji pomoci opravného listu sami zkontrolují správnost řešení, mají možnost objasnit si nepřesnosti a připravit se na test.